Een lekke band? Voor het verwisselen van een autowiel hoef je echt geen monteur te zijn. Met een krik, kruissleutel en het stappenplan van KARWEI is het zo gebeurd.
Sta je buiten de bebouwde kom, zet dan een gevarendriehoek neer op minstens 20 meter achter de auto. Vraag passagiers een veiligheidshesje aan te trekken, uit te stappen en op veilige afstand in de berm te gaan staan.
Rij of duw je auto naar een vlakke en stabiele ondergrond. Trek de handrem stevig aan.
Wip de wieldoppen los met behulp van een schroevendraaier. Draai alle wielbouten één slag los, met behulp van een kruissleutel. De bouten nog niet verwijderen. Heeft de auto geen wieldoppen, dan kun je meteen beginnen met het los maken van de bouten.
Sommige auto’s zijn niet standaard uitgerust met een aparte kruissleutel; de zwengel van de krik is voorzien van een moerdop. Dat werkt lastiger bij wielbouten die erg vastzitten. KARWEI heeft losse kruissleutels, geschikt voor alle gangbare wielen.
Plaats de krik onder de speciale krikpunten van de auto. Deze zijn aangegeven in het instructieboekje van je auto. Controleer of de krik de auto goed ondersteunt en krik de auto zo ver op dat het autowiel net los van de grond komt.
Als de ondergrond zacht of ongelijk is, kun je het beste de krik eerst op een plank of een losse stoeptegel zetten. Houd tijdens het opkrikken in de gaten of de krik recht blijft staan. Dreigt hij te hellen, laat hem dan meteen zakken en verschuif de plank of steen zonodig.
Verwijder alle wielbouten en haal het autowiel er af.
Bewaar de wielbouten zolang in de wieldop. Dan raak je ze niet kwijt en voorkom je dat de schroefdraad vol zand komt te zitten.
Plaats het reservewiel en breng alle wielbouten aan. Eerst losjes met de hand, daarna aandraaien met behulp van de kruissleutel. Draai de bouten kruislings gelijkmatig en stap voor stap steeds verder aan, zodat het wiel steeds recht blijft zitten. In dit stadium nog niet teveel kracht zetten.
Tijdens het rijden zal het nieuwe wiel zich misschien nog iets 'zetten'. Controleer daarom na een uur of je de wielbouten nog verder kan aandraaien.
Laat de krik zakken totdat het autowiel weer op de grond staat. Draai nu de wielbouten stuk voor stuk stevig vast (ook nu kruislings werken). Gebruik alleen je handen en gebruik nooit je voet om extra kracht te zetten! Klik de wieldop op het wiel.
Het reservewiel is dikwijls van wat mindere kwaliteit en bedoeld voor kleine afstanden. Laat de lekke band daarom zo snel mogelijk bij een garage repareren en opnieuw uitbalanceren.